SSHF-nytt 1993:4

Lederen har ordet

Hvordan virker lesesekretærordningene våre?

Blant de tiltakene for tilrettelegging av studie- og arbeidsplasser som SSHF har interessert seg for gjennom hele sin forholdsvis korte livshistorie, er hvordan en lesesekretærtjeneste for synshemmede skal organiseres og utformes. Spørsmålet har fra tid til annen dukket opp i ulike SSHF-fora, men det er liksom aldri satt sentralt på dagsordenen.

Fordi foreningen vår er bare ti år gammel, var da heller ikke SSHF først ute med problemstillinger og synsmåter på spørsmålet. Alt i 1979 avga et utvalg under Norges Blindeforbund en heller omfattende utredning om problemet. Utvalget tok for seg hvilke behov for lesesekretærtjenester en står overfor på barne- og ungdomstrinnet i grunnskolen, i videregående opplæring, i høyere utdanning og i arbeid. Videre drøftet utvalget hvilke grader av kvalifiserthet en må stille til en lesesekretær i ulike situasjoner og på ulike utdannings- og yrkesnivå, hvilke samarbeidskrav som må stilles til bruker og lesesekretær, hvilke godkjennings- og oppgjørsrutiner som skulle følges og hvordan lesesekretærer skulle lønnes. Men først og fremst diskuterte utvalget hvordan ansvarsforholdet skulle reguleres. Her trakk utvalget de samme konklusjonene som vi har trukket når det gjelder studie- og arbeidsplasstilrettelegging: I utgangspunktet må det være studiestedet og arbeidsgiveren som må være ansvarlige for at det organiseres en lesesekretærtjeneste rundt den enkelte brukeren, men sentrale offentlige organ må kompensere for de merutgiftene en slik tjeneste fører med seg. Det var også utvalgets syn at en slik kompensasjon ikke skulle være et problem for Folketrygden, men for henholdsvis utdannings- og arbeidskraftmyndighetene.

Norges Blindeforbund stilte seg bak utredingen, og den ble sendt både det daværende Kirke- og Undervisningsdepartementet, Kommunal- og Arbeidsdepartementet og Sosialdepartementet. Disse lot i sin tur utredningen gå til ytre etater, så det tok tid før det kom noen reaksjoner.

De ideene utvalget kom med da, virker kanskje ganske selvsagte i dag. Men dette var for fjorten år siden, og tydeligvis må en del av dem som leste utredningen, ha ment at forslagene der var temmelig radikale. Iallfall må vi kunne si at utredningen fikk en heller blandet mottakelse i de ulike departementene og direktoratene. Mest skepsis var det på arbeidskraftsida, der utredningen nærmest fikk orkesterplass til kirkegården. Det skulle heller ikke gjøre framtidsutsiktene lysere at kongeriket fikk ny regjering i 1981, og i en stortingsmelding året etter ble utvalgets forslag utdefinert, for å si det pent.

Likevel kan vi ikke si at arbeidet i utvalget var helt bortkastet. Midt på 80-tallet ble det åpnet for at Folketrygden kunne dekke utgifter til lese- og sekretærhjelp innenfor visse rammer, og mye av tankegodset i utredningen er så aktuelt den dag i dag at det godt kan nyttes i interessepolitisk argumentasjon.

Mange SSHF.ere, både studenter og yrkesaktive, har en eller annen lesesekretærordning, som de er mer eller mindre tilfredse med. Vi har ingen god statistikk på hvordan ordningene fungerer, men hovedinntrykket synes å være at studiesteder og arbeidsgivere jevnt over er innstilt på å finne løsninger. Som ventelig kan være, finner en de beste løsningene der brukeren deltar i drøftingene om hvilken utforming tjenesten skal få. La oss likevel se på hvilke problemer en støter på ved organiseringen av tjenesten.

Vanskelig å "holde på" lesesekretæren

I sammenfatningen av lesehjelputvalgets utredning brukte vi uttrykket "kvalifiserthet", og det begrepet trenger en forklaring. I dette ligger at lesesekretæren i flere situasjoner må være tilnærmet like kvalifisert på brukerens fagområde som brukeren selv.

Dersom brukeren eksempelvis arbeider med et fremmed språk, må lesesekretæren kunne beherske språket tilnærmet like godt som brukeren. Det kan være vanskelig å finne slike lesesekretærer. I studiesituasjonen vil en bruker som er hovedfagstudent, ofte måtte ty til lesesekretær(er) som studerer grunnfag i vedkommende emne. Når grunnfagseksamen er tatt, vil lesesekretæren ofte gå ut av tjenesten. På denne måten vil brukeren måtte skifte lesesekretær fra tid til annen. Det samme kan gjelde yrkesaktive som nytter studenter som lesesekretærer, og der det kreves en viss grad av kvalifiserethet hos disse. Når vi dessuten legger til at det nødvendigvis må ta tid å sette den enkelte lesesekretæren inn i hva jobben egentlig består i, ser vi at brukeren får problemer med å skaffe kontinuitet i tjenesten.

Dårlig betalt.

Et annet problem som ofte gjør det vanskelig å beholde en lesesekretær, er godtgjøringen for arbeidet. I dag er denne godtgjøringen ingen stimulans for lesesekretæren, og særlig der det kreves noen grad av kvalifiserthet - og hvor gjør det forresten ikke det -, fristes lesesekretæren til å slutte etter kort tid.

"Overkvalifisert".

Som kjent rammer arbeidsløsheten i landet også studentene. Denne kjensgjerningen kan ses som et "gode" i den forstand at en med jobb som lesesekretær, står lenger i jobben fordi det er lite annet å velge på. Men dersom denne tilstanden varer til etter at lesesekretæren er ferdig med studiene og er gått over til å bli arbeidssøker, føler vedkommende seg ofte overkvalifisert for lesesekretærjobben. Det skal en slett ikke fortenke lesesekretæren i. Nå gjelder det jo å skaffe jobb som kan sikre at studenten får brukt de kunnskapene studiet har brakt. Men vi må også innse at følelsen av å være overkvalifisert ikke akkurat virker stimulerende for lesesekretærytelsen.

Uklare arbeidsavtaler.

Det er nok riktig at mange studiesteder og arbeidsgivere stiller opp på at en vil finne en god lesesekretærordning. Men det er også riktig at i noen tilfeller blir ansvaret for dette overlatt brukeren, som om det var et personlig forhold mellom brukeren og lesesekretæren å få en ordning i det hele. I slike tilfeller får en ofte uformelle og dermed uklare arbeidsavtaler, om det da foreligger skrevne avtaler over hode. Det kan også tenkes at studiested eller arbeidsgiver er lite nøye med hvordan en eventuell slik avtale skal se ut. Virkningen blir i alle fall den at brukeren må gå inn i en slags arbeidsgiverrolle som brukeren ikke er trent for eller har forutsetninger for. Dette kan i sin tur skape uklarhet om roller og spenninger og usikkerhet i forholdet mellom lesesekretær og bruker. Særlig problematisk kan dette bli dersom lesesekretæren er kommet inn i jobben som følge av bekjentskaper med brukeren eller med studiestedet/arbeidsgiveren.

Lesesekretærens arbeidsoppgaver.

Et annet spørsmål vi bør være bevisst på som brukere, er hvilke oppgaver vi egentlig pålegger lesesekretæren(e). Kan det tenkes at vi blir krevende i overkant, at vi gir lesesekretæren(e) jobber som lite eller ingenting har med studiet eller vår jobb å gjøre? Fristelsen kan bli stor, og egentlig trenger vi nok å skolere oss på hva som skal defineres inn i en lesesekretærtjeneste. Når det er sagt, må vi med en gang legge til at uansett hvordan en ordner seg, er det viktig å finne fleksible løsninger, løsninger som bygger på et samarbeids- og tillitsforhold mellom bruker og lesesekretær. Dette ble for øvrig sterkt framhevet i utredningen fra det såkalte lesehjelputvalget.

På dette punktet har vi likevel et godt hjelpemiddel. Vår engelske søsterorganisasjon ABAPSTAS utarbeidet for et par år siden et forslag til veileder for lesesekretærer, en slags etiske retningslinjer. Forslaget fikk seinere tilslutning i ungdomskommisjonen i European Blind Union og kan anbefales på det beste. Kanskje skulle vi ta den fram igjen og "sende den i reprise" på SSHF-nytt?.

Hva mener leserne?

Det viktigste formålet med dette forsøket på gjennomgang av problemstillinger rundt lesesekretærtjenesten, har vært å starte en debatt om saken i SSHF-nytt. Kanskje sitter en og annen leser med erfaringer som det kan være nyttig å dele med oss andre. Kanskje er det en eller annen som sitter og verker med gode løsninger på problemene. Om vi ikke tar mye feil, finnes det lesere som har meninger om hvordan vi som organisasjon skal agere for å løse eller redusere problemene. Vi vet at dette spørsmålet opptar mange SSHF.ere og ser fram til flommen av debattinnlegg om saken.

Oslo, i august 1993.

Knut Prytz

[Hjemmeside] [Organisasjonsstoff] [Medlemsbladet] [Eksterne pekere]


19.1.97 © Synshemmede Akademikeres Forening, SAF.
Postboks 5911, Majorstua, 0308 Oslo
e-post adresse: post@saf-org.no
Kontakt vevansvarlig: webmaster@saf-org.no